Saturday, May 19, 2012

Bey Blade - The kids favourite buddy

Mula2 aku dengar nama permainan nie aku pun konpius 8 saat. Menatang apalah agaknya? Puas aku cuba dengar penjelasan anak bongsu ku bila dia cuba nak explain permainan kegilaan budak sekolah rendah sekarang. Since dia dok bodek aku beli aku kenalah tau pebender ye tak. Lagi pun bila dia sebut harganya Rm15 perghh dan bila aku tanya mana nak beli dia kata kat "uncle" jual ice cream, aku kena jadi CSI siasat lebih lanjut!. kalau nak tau cuba lihat gambar kat bawah.

[caption id="attachment_231" align="alignnone" width="150"] nielah dia "Bey Blade"[/caption]

Hmm... frankly aku still tak paham. So last2 anak aku fed up buat demo kat aku....Laaaaaaa rupanya kalau masa time kita sekolah dulu fungsi dia macam gasing gaklah. Tapi awat mahal sangat? dulu gasing 50 sen jer..zaman dah berubah kot isk isk. Aku cadangkan anak aku carilah permainan lain cam time aku dulu, main guli ke, batu seremban ke, teng teng ke, lompat galah ke kalau susah sangat main lompat getah...kan murah. Oopps tetiba anak aku merajuk pulak...aduhai fenin. Ingatkan sekejap .. sampai ke malam tuuu merajuk dia tak sudah2. So aku lak yg gabra, terpaksalah aku dok survey pi kat uptown Kota Damansara cuba check kot kot ada....hmm takder pun. Ker aku salah sebut nama benda nie. Satu2 gerai aku dok tanya siap buat demo lagi kat tokey gerai. Semua geleng kepala! geleng sebab tengok aksi aku ke or tak paham apa yang aku explain aku pun tak sure :) Dalam aku dok ronda2 kat uptown tu aku terjumpa satu group budak2 dok menjual "kudap2". Aku singgah jap tanya. "Dik, kat sini ada jual bey blade tak?" "Kat sini takder juallah pakcik!" laa pakcik mereka panggil aku..isk isk panggil lah uncle ke abang ke manja sikit ye tak. "Ceh Perasan!" oops tetiba jer bini aku sound aku hahahaha. So putus harapan nak cari malam nie kena postpone esok pulak.

Esoknya aku dapat tips dari anak aku yg uncle penjual ice cream kat sekolah dia ada jual. So aku pun janji kat dia yang lepas sekolah petang tu aku datang jemput dan survey kat penjual ice cream. Seperti yang dijanjikan petangnya aku pun dah standby kat depan pintu gate sekolah. Dari jauh aku dah nampak brader ice cream tu dok tersengih sengih sambil berkumandang muzik lagu "Mat kool kawan ku" dok promosi ice cream nak cair kan hati budak2 sekolah lah tu. Hmm bagus gak gimik dia. Anak aku dari jauh lagi dah berlari ke tempat aku. isk isk kalau tak beli nie kang mau tak pasal2 dia merajuk silap2 berguling2 buat drama swasta depan gate sekolah kalau tak pun sure aku kena dokong dia balik . Pengsan! Kata orang kalau rezeki memang tak ke mana. Tapi masalahnya memang takder rezeki entah dari mana datangnya tetiba brader ice cream tu dikerumun oleh pegawai MBPJ laaaaaaaaa takkan anak2 mereka pun suruh bapak mereka beli kat sini? Rupanya mereka buat raid! kesian laks aku tengok brader tu kena saman. Sampai kat atas lori motor brader tu kena angkut sambil lagu non stop masih berbunyi! Cepat2 aku tarik anak aku masuk kereta...terkebil2 dia aku cakap ada Polis - hehe bohong sunat. Dalam kepala aku dah jem. Last2 aku pandu ke Giant hypermarket Kelana Jaya. Tawakal jer lah mintak2 biarlah ada... dari satu stall ke satu stall aku dok usha...hmm takder pun, kalau patung angry bird tu berlambaklah. Nak jadikan cerita on the way turun ada satu stall jual mainan betul2 depan Pizza Hut yang aku blom tanya. Jackpot!!! ada 3 jenis. since aku tak bawak camera korang cuba bayangkan jerlah apa yg aku cuba explain ye.

Gasing nie eeh Bey Blade nie ada 3 alat penting. 1) alat penariknya 2) alat pemegang untuk gantung gasing dan 3) gasing aka bey bladelah. So Kalau nak beli satu set ada 3 benda di dalamnya. Harga range RM 15 - Rm 20 Kalau nak murah boleh beli set yang hanya jual no 1 dan 3 di atas. Harga dalam RM5 - Rm10. Bergantung kepada jenis buatan (plastik atau besi) dan mutu.

[caption id="attachment_232" align="alignnone" width="150"] barulah nampak ceria[/caption]

Tips. Gasing dia seperti gambar di bawah nie sensitif sikit, dah lah kena pasang then kalau salah pasang sekali tarik mau terburai balik bila di baling ke lantai. Bab nie aku fail. Nasib baik anak aku pasang sendiri. Pergh lama gak benda nie berpusing. "Kalau ada 2 lagi best papa, boleh lawan langgar2 tengok blade mana lagi kuat" explain anak ku. Amboi amboi nak hint supaya aku beli 2 lah tu. Jangan harap! cakap ku. Kalau nak beli satu lagi pakai duit sendiri, Sound aku.

[caption id="attachment_233" align="alignnone" width="150"] Gasing pasang siap - jenis besi[/caption]



[caption id="attachment_236" align="alignnone" width="150"] Jenis plastik[/caption]



So kalau korang ada anak2 yang tetiba mintak korang beli benda nie korang prepare jelah ye. Paling tidak pun korang kena guna kreativiti camner nak repair blade nie kalau pecah hehehe. Moral of the story kat rumah tu siapkanlah double sided tape ke atau gam gajah ke, bukan apa, aku boleh guarantee benda2 nie akan jadi kawan karib korang bila anak korang tetiba datang dan cakap secara manja " Papa.... tolong repair!".

[caption id="attachment_235" align="alignnone" width="150"] standby jerlah gam kalau pecah[/caption]



Gud Luck!



No comments:

Post a Comment